Rozhovory

”Velké jméno, které přivede diváky do hlediště,” přeje si David Dinda

Napsal 09.04.2008 Kamil Novák
C h o m u t o v - V pondělí a uterý bude probíhat většina pohovorů nad budoucností současných hokejistů v bílomodrém dresu. Čekání na důležité informace jsme se rozhodli zpestřit rozhovorem s člověkem, který hokej vnímá z trochu jiného úhlu než hráči a trenéři. Již čtvrtým rokem pevná součást klubového managementu, marketingový manažer David Dinda.

Letošní sezóna se po sportovní stránce dá znovu hodnotit jako úspěšná. Jak ji vidí ze svého pohledu marketingový manažer?
Myslím, že letošní sezóna patřila k těm lepším i po stránce marketingu, vztahu klubu s fanoušky i třeba ve spolupráci s médii. Od roku 2004, kdy jsem v klubu začal v této pozici působit, je to pro mě osobně možná sezóna marketingově úplně nejlepší.

Vaše práce se znovu posunula o notný kus kupředu. Prozraďte, co vás těší, že se povedlo?
Největší radost mi v letošní sezóně udělala výstava o historii chomutovského hokeje, která je momentálně k vidění v kostele sv. Kateřiny. Hokej v kostele je sám o sobě unikát a nám se ve spolupráci s chomutovským muzeem povedlo zorganizovat opravdu krásnou výstavu a udělat z hokeje nejen sportovní, ale i společenskou záležitost. Navíc téměř celá výstava v budoucnu poslouží jako základ síně slávy na novém stadionu, takže z toho mám opravdu dobrý pocit.

Velkou radost vám udělalo určitě spuštění nových oficiálních stránek po Novém roce. Splnil nový web vaše očekávání?
Tak musím říct, že na novém webu jsme pracovali poměrně dlouho a asi dvakrát museli posunout avizované datum spuštění. To mě samozřejmě netěšilo, ale na druhou stranu výsledek považuji za perfektní a trochu delší čekání se určitě vyplatilo. Klubový web je pro mě základním komunikačním kanálem s našimi fanoušky a proto jsem chtěl, aby patřil k nejkvalitnějším mezi všemi českými hokejovými weby. Z tohoto pohledu bych řekl, že se to dokonale povedlo. Mezi prvoligovými kluby ho považuji za nejlepší, na poli extraligových stránek by se pak zcela jistě probojoval do nejlepší pětice. Při tom hodnocení samozřejmě vycházím z ohlasů od fanoušků, novinářů i mimohokejové veřejnosti.

Při pohledu zvenku jsem po spuštění nového webu zaznamenal také mnohem intenzivnější informovanost v podobě mnoha článků. Práce redakce se v tomto směru rozhodně zlepšila. Souhlasíte?
Určitě! Když jsme připravovali nový web, věděl jsem, že to musí být změna nejen estetická, ale zejména obsahová. Měl jsem několik schůzek s redaktory, kteří web po obsahové stránce tvoří a společně jsme stanovili určitý směr, kterým bychom chtěli jít. Od startu nového webu se kvantita i kvalita obsahové části velice zvedla a kluci v redakci udělali obrovský krok dopředu. Za to jim samozřejmě děkuji. Na druhou stranu jsme si dobře vědomi toho, že stále máme rezervy a pořád je co zlepšovat. V následující sezóně očekávám další vylepšení a několik nových webových věcí.

Při vernisáži společně s generálním manažerem.

Jak je vůbec náročné zajistit chod webu po stránce novinářské. Pokud vím drtivá většina členů redakce má vlastní zaměstnání nebo studuje...
Náročné to je poměrně dost. Nejsme v NHL, abychom si mohli dovolit a odpovídajícím způsobem ohodnotit aparát lidí, kteří pro klub v této oblasti pracují. Obsahová část webu je v mnoha směrech prací několika málo nadšenců. Jedná se v podstatě o takovou brigádnickou práci ve volném čase, za symbolickou odměnu. Všichni v redakci jsou nadšenci, kterým chomutovský hokej zabírá téměř veškerý jejich volný čas. Nicméně je to skvělá průprava pro případnou další novinářskou práci, může to totiž být takový odrazový můstek budoucích žurnalistů. Pár podobných případů zažil i náš web, dvěma redaktorům přinesla tato práce zaměstnání v různých sportovních médiích.

Vaše „hokejová“ minulost je do určité míry také spjata s webem. Nemýlím se?
Já osobně mám k webu hodně blízko, zhruba před osmi lety jsme společně s mým kamarádem první (tehdy ještě neoficiální) web chomutovského hokeje zakládali. Dokonce jsme za to pak i dostávali nějaké peníze od klubu a mohli používat nálepku „oficiální web“. V první lize to tehdy byl unikát. Já jsem pak web prodal společnosti eSports.cz, která ho provozuje dodnes. Sám jsem ho pak několik let vedl jako šéfredaktor.

Najdete i něco, co se letos nepodařilo zrealizovat a mrzí vás to?
Možná úplně nejvíc mě mrzí věc, kterou jsem nemohl nijak ovlivnit. Třetí finálové utkání s Mladou Boleslaví. Atmosféra na stadionu byla naprosto fantastická, dlouho jsem v Chomutově něco podobného nezažil. Byla to velká šance získat na svou stranu mnoho nových fanoušků, ale bohužel tím nešťastným závěrem na ledě jsme si to hodně pokazili. To mě mrzí dodnes.

Mluvilo se i o spotech v trolejbusech. Přiznávám, že jimi téměř necestuji, takže nevím, jestli se tento projekt rozběhl či nikoliv?
Mapoval jsem si možnosti, které trolejbusy přináší a je to jedna z věcí, kterou bych chtěl prosadit v následující sezóně. Potřebujeme více oslovit případné diváky a fanoušky ze sídlišť a trolejbusy by nám v tomto ohledu mohly dobře posloužit. Samozřejmě všechno je o penězích, ale udělám pro to maximum.

Proč se nakonec k tomuto kroku nepřistoupilo nebo nemohlo přistoupit?
Je to novinka, která běží chvíli a samotný Dopravní podnik neměl úplně přesné informace o tom, jak to celé funguje. Obrazovky totiž provozuje soukromá reklamní agentura z Prahy, která je má pronajaté. Plánoval jsem první kampaň před začátkem play off. Nedošlo k tomu nakonec z časových důvodů, nestihli bychom vše dobře připravit. Takže jsem se rozhodl odsunout to na další sezónu.

Fanoušci ocenili zejména tematické akce k jednotlivým soupeřům. Kdy jste se rozhodl rozjet tento projekt? Kde jste čerpal nápady?
Speciální zápasové kampaně jsme rozjeli v listopadu loňského roku a to zejména z důvodu dlouhodobého úbytku diváků na utkání v základní části. Během října jsem si udělal analýzu návštěvnosti a čísla nebyla moc lichotivá. Takže jsme hledali způsob jak ten negativní trend návštěvnosti zastavit a obrátit diváckou křivku opačným směrem. Zápasové kampaně byly jedním z hlavních marketingových nástrojů. Do konce základní části se nám pak úbytek diváků podařilo zastavit a naopak jsme se dostali zhruba o dvě stovky diváků nahoru. Nápady jsem čerpal různě po světě (smích), ale většina jich vznikla v mé hlavě.

Kolik času příprava takové akce zabere a jak je náročné ji zrealizovat?
Záleží na typu akce. Ale protože si je kompletně připravuju sám, tak samozřejmě nějaký čas to zabere. Reklamní obrázky na tyto kampaně připravuji převážně večer a v noci, protože na to potřebuji klid, který na stadionu v kanceláři není. Pak samozřejmě je potřeba vše dát na web a rozeslat jako tiskovou zprávu novinářům a do rádií. No a pak se akce musí prakticky zrealizovat. Takže řekněme, že zhruba jeden den je na tohle všechno potřeba.

Letos poprvé došlo také ke změně distribuce předmětů ve fanshopu, který se zároveň objevil také v elektronické podobě. Jak jste se spoluprací s firmou sportivo.cz spokojený?
Myslím, že spolupráce se rozeběhla dobře a nabídka i kvalita suvenýrů byla v letošní sezóně na vysoké úrovni. Smlouva s touto firmou je dvouletá, takže i pro následující sezónu je dodávka suvenýrů zajištěná. Máme v plánu rozšiřovat sortiment o další věci, takže se fanoušci určitě mají na co těšit. Vše by tentokrát mělo být připraveno již od prvního domácího zápasu nové sezóny.

V rozhovoru s Jiřím Šlégrem při jedné z marketingových akcí.

Drobnou vadou zřejmě byly počáteční komplikace s permanentkami, jichž jste museli několik vyměnit. Chystáte proto nějaké úpravy v této oblasti pro příští ročník?
To byla velká nepříjemnost a musíme se z toho pro příště poučit. Svoji roli sehrálo několik faktorů: změna pořadatelské služby, poměrně malá permanentka, kam potřebujeme nahustit mnoho věcí a k tomu ještě vydávání Chomutovské trefy zdarma. Chyba lidského faktoru se vším tímhle pak způsobila problémy, které vedly k hromadné výměně permanentek. Zpětně se za to našim fanouškům ještě jednou omlouvám. Pro příští ročník bychom teoreticky mohli využít už nový turniketový systém, který bude fungovat na novém stadionu. My už tyto turnikety máme k dispozici, ale z technických a bezpečnostních důvodů se na starý stadion neinstalovaly. Pokud bychom je mohli nainstalovat ještě na starý stadion, zavedeme už od následujícího ročníku permanentky s čárovým kódem.

Mezi fanoušky se objevila informace, že by mohlo dojít k tomu, že nebudete v klubu pokračovat. Co je na tom pravdy? Případně jak reálná tato možnost je?
Není to tak, že bych chtěl z klubu utíkat. Práce ve sportovním prostředí je hodně zajímavá, navíc jsem tu doma a jsem opravdový srdcař (smích). Vidím, že by tu mohl během pár let vyrůst opravdu velký klub, který bude na české hokejové mapě něco znamenat. Po sportovní stránce se klub během posledních let hodně posunul, v této oblasti vše funguje opravdu na profesionální úrovni. Pro chomutovský okres kluci vybojovali dvě nejvyšší mládežnické soutěže, přicházejí profesionální trenéři atd. Na druhé straně marketingová a PR práce je pro klub neméně důležitá. S fanoušky, novináři i širší veřejností je potřeba neustále pracovat a já bych chtěl abychom i v téhle oblasti posunuli klub do profesionálních vod. Ta práce musí být smysluplná a všichni musíme být přesvědčeni o tom, že je to pro klub důležité. Pokud se tedy klub i v téhle oblasti bude chtít výrazněji posunout a bude ochoten se na tuto oblast zaměřit ještě o něco více než v minulosti, pak u toho samozřejmě budu moc rád i já osobně.

Spousta fanoušků vás poté podpořila na diskusním fóru klubového webu. To potěší a dodá chuť do další práce, že?
Abych řekl pravdu, trochu mě to zaskočilo. Z těch reakcí jsem byl příjemně překvapen. Pokud je jedním z mých hlavních úkolů komunikace s fanoušky, pak podobné reakce jsou pro mne signálem, že má smyl to dělat.

Čas od času si kluby mezi sebou přetahují i marketingové pracovníky. Z Pardubic do Slavie nedávno odešel právě marketingový manažer Jan Kratochvíl. Měl jste někdy i Vy nabídku z jiného klubu?
Není to ojedinělé, lidé z tohoto oboru dost často odcházejí i třeba do médii. Znám mnoho případů, kdy člověk z klubu odešel do televize nebo novin a naopak. Já osobně jsem měl na podzim roku 2006 velmi zajímavou nabídku z předního českého hokejového klubu, který se v té době začal výrazně věnovat marketingovým aktivitám a dnes patří k nejlepším v této oblasti.

Můžete už nyní prozradit, na co se mohou fanoušci těšit v příští sezóně?
Nechci předbíhat, mám v hlavě mnoho nových projektů zejména na nový stadion. Tam bych pak chtěl rozjet věrnostní program, což by měl být jeden z největších marketingových projektů klubu. Každopádně jednu věc, kterou jsem plánoval až na nový stadion, jsem se rozhodl zrealizovat už od následující sezóny. Chtěl bych se zaměřit na rodinu jako celek a tak se chystám od příští sezóny zprovoznit na stadionu dětský koutek, aby na hokej mohli zavítat i rodiče s dětmi.

Jaký je Váš následující program? Kdy si nejlépe odpočinete od hokeje?
Od hokeje si odpočinu znovu hokejem (smích). Pokud to dobře dopadne, chtěl bych navštívit několik zápasu play off v Americe a načerpat za mořem nějaké nové nápady. Jinak přes léto budu odpočívat někde u moře jako každý druhý.

Na závěr bych se Vás rád zeptal na osobní hokejový sen či přání?
Tak snů a přání mám mnoho (smích). Sen asi tento: moderní hokejový stadion a v něm extraligové zápasy s chomutovskou účastí. Přání pro blízkou budoucnosti, to je následující sezónu: velké hokejové jméno, které přivede do hlediště více diváků a půjde na něm postavit reklamní kampaň.