Rozhovory

Pohled za kulisy: Roman Jüngling se stará o ostrý obraz a dobrý zvuk kostky

Napsal 01.11.2016 David Panuška
C h o m u t o v - Je hned několik věcí, které vidíte na stadioně či na sociálních sítích. Jde o informace, pozvánky, ale i zábavu. Právě za většinou těchto věcí stojí Roman Jüngling, jenž pracuje v režii a stará se i o marketing. V obsáhlém rozhovoru přibližuje, jak se k práci dostal, co je jeho přesnou úlohou a také jací lidé pod něj spadají. Užijte si první díl ze seriálu Pohled za kulisy.

Začínal jste již před několika lety, když jste ještě na starém stadionu dělal videa o chomutovském hokeji. Co vás k tomu přivedlo?
„Bylo to tak půl na půl. Hokej jsem dříve hrával a k videím mě přivedla mamka. Potom jsem se prostě přirozeně snažil spojit věci, které mám rád a které mě baví.“

Práce s videem či Photoshopem není vůbec jednoduchá. Naučil jste se to sám anebo vám někdo pomohl?
„Dříve to bývala hodně metoda pokus-omyl. A čím déle to člověk dělá, tím víc zná a poradí si s určitými problémy, které se vyskytnou. V dnešní době se stačí podívat na internet, skočit na Google a vždy se něco najde. Na žádné kurzy nebo specializované školy jsem ale nechodil.“

Kdy jste s klubem začínal přímo spolupracovat? Bylo to po vystudování školy anebo dříve?
„Bylo to na konci sezóny 2010/2011, kdy jsem začal točit a dělat první webovou televizi. Vlastně už od prvního ročníku na střední škole. Vždycky si říkám, že nejlepší na mé střední škole bylo to, že ředitelka i třídní učitelka měly rády hokej a byly benevolentnější v uvolňování ze školy, když bylo potřeba.“

Během extraligového utkání řídíte mnoho věcí. Jak náročná práce to je a co vše obnáší?
„Každé utkání (nejen extraligové) pro mě začíná den předem, kdy se připravují příspěvky na sociální sítě a na kostku. Jde o práci do nočních hodin. V den zápasu by už mělo být vše připravené, aby byl čas na případné opravy či nedostatky. Režie se pak naplno rozjíždí zhruba hodinu před utkáním a končí dvacet minut po něm. Při zápase dělám režiséra a střihače v jedné osobě. Vše co jde vidět a slyšet jde za mnou.“

Pod sebou máte několik spolupracovníků. Co mají tito lidé za úkol během utkání?
„Pokud jde o práci mimo režii, tam nejvíce spolupracuji s Liborem Kultem, se kterým vlastně děláme sociální sítě a tvoříme reportáže. Při zápase v režii jsou bratři Hollové. Ondra je talentovaný grafik, který vytváří většinu grafik. Od titulků, tabulek, sestav hostů až po oblíbené přestávkové soutěže, kterými jsou pexeso nebo šibenice. Marcel Holl a pár dalších lidí má na starosti záznamy. Pavel Čihař, kterého musí znát snad každý chomutovský fanoušek, má na starosti muziku v hale a moderování hokejových záležitostí. Moderátor utkání Lukáš Budai je vlastně ten, který za režii při zápase komunikuje s diváky prostřednictvím živých vstupů a soutěží. Technickou podporu, aby vše fungovalo co možná nejlépe, zajištuje Láďa Klimeš z Kreativního řešení. A poslední částí režie, když pominu kameramany, je osvětlovač Tomáš Černý.“

V současné době používají lidé nejvíce sociální sítě, o které se staráte. Co je nejdůležitější v této oblasti?
„Nejdůležitější je být pořád připraven. Osobně si myslím, že ve světě sociálních sítí je strašně důležité nezůstat pozadu, pořád vymýšlet a koukat, co nového by se dalo vymyslet a udělat. Existuje také nějaká koncepce příspěvků, kterou se řídíme. Z našeho pohledu je například zbytečné dělat na Facebooku při zápase online. Poslední dobou jsme se s kolegou zaměřili na to, abychom na každé síti nabídli uživatelům něco odlišného než na ostatních sociálních sítí. Toto je totiž jeden z největších nešvarů českých sportovních klubů na sociálních sítích, kdy vlastně překlápějí příspěvky z webu, respektive nabízejí na každé sociální síti identické věci. U nás je ale také pořád co zlepšovat.“

Před letošní sezónou jste spustily živé přenosy ze všech mládežnických zápasů hraných na hlavní hale. Koho tato myšlenka napadla a co má přinést?
„Autorem jsem já. Ve spolupráci s Davidem Dindou a šéfem úseku mládeže Janem Šťastným, který byl z této myšlenky nadšený, jsme to dotáhli dokonce a mám z toho radost. Předcházely tomu vlastně už předsezónní živé streamy z utkání A-týmu, protože v současném moderním světě už by to podle mého nemělo být žádnou bombou (Kanada, USA, Švédsko všichni vysílají). Pořád se musíme snažit posouvat vývoj dopředu. Na streamy z mládeže mám zatím jen samé pozitivní ohlasy od hráčů, rodičů i trenérů.“

Jaký je zatím váš největší zážitek a s kým se vám nejlépe spolupracovalo?
„Hokejově to je asi první postup do extraligy. Jinak největším zážitkem pro mě je zisk materiálů, které se strašně složitě získávají. Jsou to domácí kroniky a výstřižky z historie chomutovského hokeje a co se týče videa, tak jsou to záběry z přelomu současného tisíciletí až do nějakého roku 2007. Tyto obrazové materiály se strašně těžko získávají a každá novinka mi udělá ohromnou radost, protože s tím budu chtít do budoucna hodně pracovat. Mám pořád pár „vyvolených“ obrazových materiálů, u kterých věřím, že je někdy získám. Nevím, s kým by se dobře spolupracovalo, ale výbornou spolupráci mám s Láďou Klimešem z Kreativního řešení, protože bez jeho pomoci by režie a klubová TV byla poloviční. Je to profesionál na svém místě.“

Co byste naopak rád zažil a s kým byste chtěl spolupracovat? Jaký je váš cíl v pirátské organizaci?
„Pár lidem jsem říkal, že více než titul by byla pro mě účast Pirátů na Spengler Cupu. Vánoční reklama na evropský hokej. Je to turnaj, na který se vlastně nedá kvalifikovat a kam si vás musí pozvat, protože jste prestižní klub. Těch lidí je spousta. Pár redaktorů, kteří v Chomutově začínali a teď pracují jinde. Vždy to jsou kluci, kteří mají nápady a chuť tvořit bez ohledů, jestli za to něco mají nebo nemají. Osobní cíl nemám, jen vždycky říkám, že chci, aby režie a sociální sítě byli mezi nejlepšími u nás.“